Burn-out overspannen

Als het werk je te veel wordt.burnout
Vermoeidheid, stress en te veel werk dat af moet. Maar wat als het je leven zo erg gaat beheersen dat je niet meer aan je werk toekomt?
Misschien heb je dan een burn-out. En dat is niet op te lossen door wat werk te laten liggen. Maar door wat dan wel?

burn-out, uitputting, stress, werk stress, depressie, werk, perfectionisme.

Het is onmogelijk om een duidelijk ziektebeeld van een burn-out te geven. Het is een samenraapsel van een reeks vage klachten die variëren van complete lusteloosheid en uitputting tot overdreven emotionaliteit en depressie. Belangrijk is om al die klachten te verbinden en tot de eindconclusie burn-out te komen.

Werk
Burn-out is een ziekte die ontstaat door het werk dat iemand verricht, gecombineerd met je persoonlijkheid en eventuele privé-problemen.

Het kan in ieder beroep voorkomen, maar mensen met helpende en ondersteunende beroepen lopen een verhoogd risico.

Het is dan ook absoluut niet terecht om mensen met een burn-out te omschrijven als ‘watjes’. Integendeel juist. Een burn-out wijst vaak op ambitie en doorzettingsvermogen. Iemand met professionele uitputting stelt vaak te lang te hoge eisen aan zichzelf. Daardoor stapelen de lichamelijke klachten zich langzaam op.

Vaak duurt het wel twee jaar voordat de burn-out van het ene op het andere moment toe slaat. In die twee jaar doorloop je grofweg vijf stadia:

  • Enthousiasme: je bent zeer gemotiveerd in je werk en gebruikt daardoor te veel energie.
  • Stagnatie: je begint in te zien dat je verwachtingen niet reëel zijn en keert terug van je verwachtingen.
  • Frustratie: er komt een gevoel van onmacht, ontgoocheling en verlies van controle. Het oorspronkelijke enthousiasme heeft plaatsgemaakt voor chronische vermoeidheid en prikkelbaarheid.
  • Apathie: de motivatie en het zelfvertrouwen zijn weg. Daarvoor in de plaats komen verveling en emotionele afstandelijkheid.
  • Wanhoop: het vertrouwen in de toekomst is verdwenen. Het risico van een sociaal isolement ligt op de loer. Daarna is het een kleine stap naar een depressie.

Symptomen
Tijdens de vijf stadia zijn er een flink aantal symptomen die afzonderlijk niet zo bijzonder zijn, maar gecombineerd kunnen leiden tot een burn-out:Te veel werk.

  • Te weinig werk.
  • Stress.
  • Tijdbewustzijn (je door de dag slepen met je blik op het horloge).
  • Concentratiestoornissen.
  • Lage eigenwaarde.
  • Teruggetrokkenheid.

Uitputting
Als een burn-out eenmaal heeft toegeslagen, hebben patiënten vaak last van emotionele en lichamelijke uitputting.
Dit leidt vaak tot depressie, hulpeloosheid, huilbuien, angstaanvallen en geïrriteerdheid.
Lichamelijke klachten zijn onder meer oververmoeidheid, maagklachten en migraine.

Depersonalisatie
Ook depersonalisatie is een belangrijk kenmerk. Andere mensen zijn niet meer belangrijk.

Rustig aan doen
Ondanks dat een burn-out een ziekte is die helemaal aan het werk is gerelateerd, is het niet te verhelpen door het even wat rustiger aan te doen. Het is juist belangrijk om bezig te blijven, maar dan wel met de dingen die je graag doet.

Andere tips zijn:

  • Eén ding tegelijk doen in plaats van half werk af te leveren door met verschillende dingen bezig te zijn.
  • Je tijd efficiënt inplannen.
  • Jezelf afvragen wat belangrijk is in jouw leven.
  • Nee zeggen.
  • Naar jezelf luisteren: neem hoofdpijn, prikkelbaarheid en afzonderen niet te licht op.
  • Voldoende bewegen.
  • Problemen aanpakken.
  • Perfectionisme vermijden.
  • Lachen. Probeer dingen te relativeren en in een breder perspectief te zien.

Hulp
Uiteraard is het verstandig om hulp te zoeken bij het oplossen van een burn-out.
Het oplossen van een burn-out hoeft helemaal niet lang te duren. Soms is het veranderen van werkplek al voldoende om de problemen te verhelpen.

Lees ook:
Acute stress maakt alertBedrijfsoefenoefentherapie Mensendieck in uw bedrijf
Bedrijfsoefenoefentherapie Mensendieck in uw bedrijf