Relaxen door middel van ontspanningsoefeningen en ontspanningstechnieken

Heb je geen moment rust. Je hebt tijd en aandacht tekort. Stress! En dan kun je 's avonds in bed ook nog eens niet in slaap komen.ontspannen
En dat werkt dus niet. Ontspanningsoefeningen gelukkig wel.

ontspannen, ontspanning, oefeningen, relaxen, ontspanningstechnieken, inspannen, ademhaling, bewust, bewustwording, slaapprobleem.

Of het nu aan drukte ligt, of aan een fundamenteel slaapprobleem: niet kunnen slapen is vervelend. Te weinig slaap heeft een grote invloed op het leven. Je stemming lijdt eronder, maar je presteert ook minder goed. Door een tekort aan slaap ben je bovendien vatbaar voor ziektes.

Ontspanning in tien stappen
Relaxatieoefeningen zijn een manier om beter te ontspannen en sneller in te slapen. Deze kun je in alle rust in de slaapkamer doen.

  • Ga gemakkelijk op je rug liggen.
  • Adem rustig uit door je mond.
  • Probeer te voelen hoe je lichaam meer ontspannen raakt bij elke uitademing.
  • Probeer één voor één bewust stil te staan bij elke spiergroep: voel bij het uitademen hoe je schouders ontspannen, hoe je armen ontspannen, hoe je benen ontspannen, enzovoorts.
  • Voor een extra rustgevend effect: stel je voor dat je op een warm strand ligt. De zon verwarmt je huid. Een zacht briesje blaast tegen je wang. Je hoort de golven ruisen.
  • Sluit je ogen.
  • Concentreer je op je ademhaling.
  • Adem een aantal seconden diep in door je neus.
  • Voel je buik omhoog komen
  • Houd je adem een paar seconden vast.

Inspannen en ontspannen
Naast bovengenoemde oefeningen kan het lekker zijn om spierspanningsoefeningen te doen. Deze halen de spanning van de spieren af door ze juist aan te spannen.

Ga comfortabel liggen en trek steeds een spiergroep aan. Trek je voeten omhoog en voel je kuit strak trekken. En ontspan. Strek je benen uit en voel de spieren in je bovenbenen en knieholten spannen. En ontspan. Trek je billen in. En ontspan weer. Bal je handen tot een vuist en ontspan. Ga op deze manier alle spieren langs en merk na afloop hoe relaxed je lichaam aanvoelt. En dus hoe gespannen je spieren eerst waren!

Wat gebeurt er nu tijdens deze oefeningen? Om te beginnen komen je hersenen tot rust. Tijdens de ontspanning veranderen de hersengolven.  Je hartslag verlaagt zich met 5 tot 10 slagen per minuut en je bloeddruk daalt. Ook de ademhaling wordt langzamer en dieper. Zo word je na verloop van tijd rozig en doezel je misschien zelfs al tijdens de ontspanningsoefeningen in.

Relaxatietraining
Al vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw is relaxatietraining, inclusief ademhalings- en spierspanningsoefeningen, een psychische behandelmethode. Mensen die lijden aan slapeloosheid vinden baat bij de training.
Dit werkt ook goed voor mensen met hyperventilatie.